Ei aina voi onnistua, ei edes joka kerta..

Kevättä 2013

Kevättä 2013

Olishan se ihan liikaa vaadittu, että asiat järjestyisivät toivotulla tavalla heti ensimmäisellä kerralla. Tällä nykyisellä menolla se olisikin ollut jo jonkinsortin ihme, kun oli melkeinpä asia kuin asia, sen eteen on pitänyt tehdä monta kertaa töitä ja järjestellä sitä vaikka minkälaiseen muotoon, että se on sitten mennyt niinkuin on pitänytkin. (Tästä ainokaisena poikkeuksena meikäläisen työpaikka laskettelukeskuksella, siellä sitä osattiin ottaa minun toiveeni huomioon täysin ja kaikki järjestyi soljuvan sujuvasti ensimmäisellä yrityskerralla. Kiitos siitä.)

Puhelinliittymä ei siis järjestynyt. Kolmannella reissullani liittymäpuotiin sain kuulla, että luottotietoni eivät yhtiön mukaan ole kunnossa, minkä vuoksi he eivät tee minulle sopimusta. Tämä oli suoranainen isku päin kasvoja – minä, joka olen varmasti huolehtinut aina että olen kaikki laskuni maksanut ajallaan ja ollut siitä jopa ylpeäkin, saan kuulla että luottotietoni eivät ole kunnossa! Hyvä, etten raskaushormoneiltani pillahtanut itkuun järkytyksestä siltä seisomalta.

Juteltuani myyjän kanssa selvisi, että brittiläinen systeemi yllättäen eroaa taas totutusta, turvallisesta suomalaisesta järjestelmästä. Kyseessä ei ollut siis maksuhäiriömerkintä (jota minulla ei ole), vaan todennäköisemmin yksinkertaisesti minun luottohistoriani (credit history) puuttuminen – eli, koska en ennen viime kuuta ole ollut minkään laskun laskunmaksajana brittimaassa, minulla ei ole minkäänlaista maksuhistoriaa (vuokrat eivät kuulu tämän kategorian alle vielä, tämän lähteen mukaan vasta keväästä 2013 lähtien – eli vaihtovuoteni vuokranmaksut eivät näy heidän rekistereissään). Joten, koska minusta ei ole olemassa merkintää, minulle ei voida myöntää puhelinliittymäsopimusta.

Olepa sitten siinä, pakotettu ottamaan prepaid-liittymä. Juuri kun ajattelin että ihana on kerrankin ulkomailla ollessa saada kunnollinen liittymä, vielä puhepaketillinen, jotta puhelinlaskujen kontrollointi olisi helpompaa.. Internetistä tutkailtuani kuitenkin selvisi, että kyseessä ei ole mikään universaali sääntö, että jos joku yritys ei suostu sinulle maksuhistoriasi tai sen puuttumisen takia myymään liittymää tai pankki suostu myöntämään luottokorttia, niin se olisi sitten siinä eikä mitään olisi tehtävissä – sillä joku toinen yritys saattaisikin. Kyseessä on nimittäin  yritysten harrastamasta asiakasvalinnasta, eikä mistään muusta.

Mutta sitten minä nirppanokka en halua miltään muulta yritykseltä liittymää kuin tuolta tietyltä operaattorilta (Orange).  No, turha sitä on voivotella kun maito on jo maassa, katsotaan sitten seuraavan kerran kun lehmä on lypsykunnossa (eli tarpeeksi laskuja maksettu että Orangekin luottaa että meikätyttö osaa hoitaa asiansa).

Mutta en ole enää pelkästään Internetin varassa – meillä on puhelin, minulle voi soittaa! Tätä ihmettä en ole käyttänytkään sitten .. 90-luvun?

lankapuhelin

Meillä on lankapuhelin!

Internetliittymän mukana tulee täällä automaattisesti myös lankaliittymä, ja tietysti riippuu aivan itsestä haluaako sitä käyttää.  On vielä totuttelemista siihen, että tuon härpäkkeen soidessa ei voi ennen vastaamista tietää, että kuka ihme sitä rimpauttaa.. Pitää nostaa luuri ja kysyä! Ihan niinkuin silloin pentuna!

Eilen tuo pirisikin jo pariin otteeseen, kun soittelivat sieltä terveyskeskukselta. He olivat onnistuneet hävittämään meidän lomakkeet, joten rekisteröitymistä eivät pystyneet tekemään – pyysivät uusia, jotka pitäisi toimittaa niin nopeasti kuin mahdollista. Samalla kuitenkin alustavasti varasivat minulle ensimmäisen lääkärinajan raskauden myötä perjantaille, mistä olin hyvinkin onnessani!

Mutta sitten se aparaatti meni ja pirisi uudestaan, ja sama vastaanottoneiti soitti ja ilmoitti ensin löytäneensä meidän lomakkeet (JES!), mutta pahoitteli samaan hengenvetoon ettei voikaan meitä rekisteröidä heidän terveyskeskukseensa (wtf?) – koska me asutaan väärällä postinumerolla. He palvelee vaan BH9 – alueen asukkaita, kun me asutaan BH1:llä. Mitään väliähän sillä ei ole, että fyysisesti matkaa heidän terveyskeskukseensa olisi paljon vähemmän kuin mitä meidän postikoodilla olevaan terveyskeskukseen. Yksi ihan pikkarainen numero, ja se rekisteröitymisprosessi kaatui siihen. Eli ei kun tulostamaan uudestaan ne lomakkeet ja talsimaan sinne kauempana olevaan terveyskeskukseen, joka on meidän postikoodialueella… Ja toivotaan että he hoitavat asiat nopeammin kuin mitä tämä haluamani terveyskeskus ja että pääsisin pian näyttämään kasvavaa masuani brittilääkärille.

Kyseessä oleva pallomasu.

Kyseessä oleva pallomasu.

Se siitä purnaamisesta, nyt takaisin kouluhommien kimppuun!
Niin, ja jos joku tietää paremmin tuosta maksuhistoria-härpäkästä kuin mitä tässä sanoin, ja eritoten jos oon jotain ymmärtänyt väärin niin ilmoitelkaahan!

Mainokset

3 thoughts on “Ei aina voi onnistua, ei edes joka kerta..

  1. Mä edelleen suosittelen et pistätte sun liittymän danin nimiin ja siirrätte sit sun nimiis heti kun mahdollista. On meinaan kätevää olla kännykkä ja siirron pitäis olla yksinkertaista (tosin epäilen kun on kyse englannist, mut näin ne väitti ku käytii mulle metsästään numeroo) :D
    Tosin mulla on PAYG numero, joten en oo aivan varma miten ne menee sit kunnon liittymil… tuskin pitäis olla ongelmaa… ja hassuu ettet kelpaa asiakkaaks, kun meille puhelinliittymä myyjä selitti sillon jostain asiakkaast joka oli tullu samana päivänä englantiin kun hankki puhelinliittymänsä ja sai sen…

    Niin ja off topic viel et toi sun mekkos on ihana! kattelin fabos jo et tosi kivan värinen :D

    • Pistettäisiin jos ois mahdollista.. Jos se myyjä selitti minulle oikein, niin joskus maksuhistoria ”nollautuu” jos tulee pitkä tauko laskujen maksamisesta (alias yritys kyseenalaistaa miksi tauko, miksi asioita ei silloin olla hoidettu?). Hän oli itsekin ei-britti, niin kertoi kuinka käytyään kotimaassaan vuoden verran ja tultuaan takaisin hänellä ei ollut enää maksuhistoriaa, eli hänkään ei enää saanut liittymäsopimusta. Ennen pidempää kotireissua hän oli ollut vuosia täällä, ja saanut liittymäsopimuksen. Koska Dan asui taas töidensä puolesta pitkähkön ajan opiskelija-asuntolassa, hänellä ei ollut sitä kautta laskuja omissa nimissään kun vuokraan kuului kaikki – tauko maksuhistoriassa – ei saa puhelinliittymää omiin nimiinsä, vaikka haluaisi. Tätä yritettiin jo. :< Ja noin me ajateltiin että tilanteen on pakko olla koska eihän ne kerro tarkalleen miksi, sanoo vaan että oot feilannut credit checkauksen. Tää tuntuu ihan absurdilta ja tosi mahdottomalta, miten näin voi oikeasti olla? Vai voiko? Mä yritän edelleen sisäistää tällaista credit history – ajattelumallia, ja että toimiiko se oikeasti niin kuin mitä nyt oon ymmärtänyt..

      Mutta onneksi tosiaan minäkin saan PAYG-liittymän, minkä haen tänään kunhan tässä virkistyn :) En vaan olisi sellaista halunnut, vaan ihan sopimusliittymän.
      Danin työkaveri oli sanonut tilanteesta kuultuaan että nopein tapa hoitaa tämä maksuhistoria – soppa on hakea englantilainen luottokortti pankista ja näyttää sitä todisteena hyvästä maksuhistoriasta: jos pankki myöntää luottokortin, sitten kyllä saa sopimusliittymänkin.

      Oi, kiitos! Se on miun äidin vanha rantamekko, mie tykästyin kovasti väriin ja kun se on niin mukava päällä niin lainasin raskausmekoksi :D

  2. Päivitysilmoitus: Ultra raskausviikolla 32. | Rakkautta ja teehetkiä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s